Ελληνική Εκπομπή της Deutsche Welle 18.07.02

Παραβιάζονται οι προδιαγραφές της ΕΕ για την ηχορύπανση από το νέο αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος"; Ο διάσημος Γερμανός δικηγόρος Ράινερ Γκόιλεν αναλύει πως αντιμετωπίζονται ανάλογα προβλήματα στη Γερμανία.

Ενάμισυ χρόνο μετά τη λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος"  οι κάτοικοι της  Λούτσας, καταγγέλλουν σοβαρές παραλείψεις και παραβιάσεις διεθνών ρυθμίσεων με δυσάρεστες συνέπειες για την περιοχή. Ορισμένες από τις παραβιάσεις αυτές είναι: Τα αεροπλάνα που χρησιμοποιούν τον ανατολικό διάδρομο λόγω της μη ταπείνωσης του νοτίου λόφου πετούν σε ύψος 50 μέχρι το πολύ 200 μέτρα από την οροφή των σπιτιών. Για την περιοχή της Λούτσας δεν υπάρχει καμία εγκεκριμένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.Οι πέντε σταθμοί μέτρησης του θορύβου δεν έχουν συνδεθεί με τα ραντάρ και δεν εντοπίζονται έτσι όσα αεροπλάνα παρεκκλίνουν, κυρίως τη νύχτα. Και τέλος ο κινητός σταθμός μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης έχει εγκατασταθεί σε πευκοδάσος με αποτέλεσμα η καταγραφόμενη ατμοσφαιρική ρύπανση να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Το θέμα μάλιστα έχει πάρει κάποιες διαστάσεις αφού ήδη από πέρσι υποβλήθηκαν εξώδικα,  έγιναν έγγραφες αναφορές των κατοίκων, ενώ βουλευτές του ΚΚΕ και της ΝΔ υπέβαλαν επερώτηση στην βουλή.

Για το πως αντιμετωπίζονται ανάλογα προβλήματα στη Γερμανία το Ελληνικό Πρόγραμμα της Ντόιτσε Βέλε αποτάθηκε στον Ράινερ Γκόιλεν, δικηγόρο εξειδικευμένο στο δημόσιο δίκαιο,  φόβος και  τρόμος των δημοσίων υπηρεσιών σε περιπτώσεις παραβιάσεων που αφορούν το περιβάλλον.  Στην ερώτησή μας αν υπάρχουν παρόμοιες παραβιάσεις στη Γερμανία μας είπε ότι υπάρχουν, αλλά όχι τόσο κραυγαλέες όσο εκείνες του αεροδρομίου Αθηνών, όπως φαίνεται τουλάχιστον από τα στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας, και πρόσθεσε:
"Πτήσεις σε αυτό το χαμηλό ύψος, που όπως φαίνεται εκτελούνται στην Αθήνα, δηλαδή κάτω των 200 μέτρων σε κατοικημένη περιοχή, είναι εντελώς απαγορευμένες. Σε τέτοιες περιπτώσεις η ηχορύπανση είναι ιδιαίτερα υψηλή,  γι’ αυτό στη Γερμανία θα απαγορεύονταν. Επιπλέον το ίδιο ορίζει το ευρωπαϊκό δίκαιο και για τις άλλες χώρες μέλη της ΕΕ".

Από το 1989 ισχύει ειδική οδηγία της ΕΕ για τον έλεγχο των ορίων ηχορύπανσης στα αεροδρόμια και στην περιοχή που γειτνιάζει με αυτά. Οδηγία που ισχύει για όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, άρα - διευκρίνισε ο Γερμανός δικηγόρος, μπορούν οι κάτοικοι της Λούτσας να υποβάλουν μηνύσεις στην ελληνική δικαιοσύνη και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για να βρουν το δίκιο τους:
"Απ’ ότι κατάλαβα, στην περίπτωση αυτή δεν εκπονήθηκε μελέτη για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην περιοχή. Εάν είχε εκπονηθεί, τότε ασφαλώς με τέτοια ηχορύπανση δεν θα είχε εγκριθεί το σχέδιο. Δηλαδή η λειτουργία αυτού του αεροδρομίου, αν είναι  έτσι όπως περιγράφεται, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το ευρωπαϊκό δίκαιο, το οποίο ασφαλώς και μπορεί να επιβληθεί μέσω της δικαστικής οδού".

Ποιός είναι όμως ο καθ’ ύλην αρμόδιος στην περίπτωσή μας η Χόχτιφ ή το ελληνικό κράτος; Ο Ράινερ Γκόιλεν μας είπε ότι σε όλες τις χώρες-μέλη της ΕΕ υπεύθυνος είναι το κράτος, ανεξάρτητα από το αν το αεροδρόμιο είναι ανώνυμη εταιρεία:
"Το κράτος πρέπει να ελέγχει, το κράτος πρέπει να μεριμνά, ώστε οι άνθρωποι που κατοικούν κοντά στο αεροδρόμιο να μην επιβαρύνονται σοβαρά από τον θόρυβο. Κάτι που φαίνεται ότι εδώ, στο αεροδρόμιο των Αθηνών, παραβιάζεται κατάφωρα. Η ευθύνη βαρύνει σε μεγάλο βαθμό το κράτος, το οποίο ενέκρινε την λειτουργία του αεροδρομίου ή έστω επέδειξε ανοχή, ενώ στην ουσία έπρεπε να απαγορεύσει την λειτουργία του υπ’ αυτή τη μορφή".

Σε όλη την ΕΕ, όπως μας διαβεβαιώνει ο Γερμανός δικηγόρος, ισχύουν αυστηρές προδιαγραφές που καθορίζουν το ύψιστο όριο ηχορύπανσης, τον ακριβή αριθμό των νυχτερινών πτήσεων,  το συγκεκριμένο ύψος  πτήσεων,  τη συχνότητα των ελέγχων των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και πολλά άλλα. Στη Γερμανία, όπου υπήρξε πρόβλημα,  π.χ. στο αεροδρόμιο της Φραγκφούρτης ή στο νέο αεροδρόμιο του Μονάχου, λύθηκε με  δικαστική απόφαση, αλλά και με επιτόπιες έρευνες και μετρήσεις.
Γιατί δεν τηρούνται όμως αυτές οι προδιαγραφές στο αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος"; Γιατί δεν απαντούν οι υπεύθυνοι στις γραπτές καταγγελίες και τις επερωτήσεις;
Πρόκειται άραγε για υπερβολές των κατοίκων και μικροπολιτική της αντιπολίτευσης, ενώ το αεροδρόμιό μας, το νεόκοπο καμάρι μας, λειτουργεί όπως λέει η ιστοσελίδα της Χόχτιφ υποδειγματικά και με τη βούλα της προστασίας του περιβάλλοντος;

(Ρεπορτάζ της Βιβής Παπαναγιώτου)